RELEASE: FREDAG D. 21. JANUAR
DEJAH MAKAR FORTÆLLER:
‘Real Stunna’ er et mindset og et mantra om hvordan, jeg lever og gerne vil leve mit liv! Om at kende sit værd, kræve sin ret og om den selvforstærkende effekt det har, at vokalisere det. I min verden, er der ikke plads eller tid til useriøse relationer og giftig energi.“
POETISK, PROVOKERENDE, SEXET OG DIREKTE
Dejah Makar har ordet i sin magt – og hun bruger det! Hun gør det tilmed gennemtænkt, poetisk, provokerende, sexet og direkte, men med rig mulighed for fortolkning, hvis man går på opdagelse i de åbenlyst flabede gloser som på den spritnye single, ’Real Stunna’.
“EN SKILDRING AF KVINDERS MAGT OG STYRKE”
”Når jeg rapper ”If you gonna make me a sucker I’m gonna make you a licker” er det både en meget hands on og metaforisk måde at kræve ligestilling på. Sangens udgangspunkt er seksuelt, men er også en skildring af kvindens magt og styrke – en opfordring, måske især til andre unge kvinder, om at være assertive og om at bede om hvad de gerne vil have, både i og udenfor soveværelset. Speak up! Få ting til at ske – og lad dem ske på dine præmisser,” forklarer Dejah Makar.
Lyt til sangen her
»Det’ så let at gå kold i / læner mig op ad de folk / der var ved min side siden starten / syv år dybe, og vi’ først lige gået i gang«
(fra ‘TÆT PÅ’)
FOR ET HALVT århundrede siden sang The Beatles om den lange og snoede vej, der nogen gange skal til for at bringe dig hel tilbage til dit udgangspunkt. Tilbage til det sted, hvor du hører hjemme, føler dig i kontrol og nu kan forstå tingene baglæns. Karl William kender følelsen. Han har været vidt omkring, siden han fik luft under vingerne i 2014, blæste op, blev rygklappet af de opblæste og efterlod barndommens Aarhus i bakspejlet på en evigt turnerende tourbus.
Tingene gik hurtigt. Han blev skudt af sted og prøvede sig af med de allerstørste og allermest etablerede navne i dansk pop. Og måske kom han også for langt væk undervejs – fra alt det, som han i virkeligheden elsker ved at lave musik. Det, der fik ham til at svæve i første omgang. Når man første gang sætter REN på, er man i hvert fald ikke i tvivl. På album nummer fire genindtager den nu rappende sanger det hiphoppede nærmiljø, og det er her – i et urbant landskab med masser af kanter at slå sig på – at han trives bedst.
»Jeg er 100 procent vendt tilbage til mine rødder, og siden sidst har jeg så også fundet noget ro og noget selvtillid, som gør, at jeg godt selv ved, at det går meget godt, og at jeg kan finde ud af det, jeg laver. Det, jeg har lyttet til undervejs i processen, minder også mere om det, jeg hørte i 2013. Altså meget mere R&B og hiphop og den slags,« fortæller Karl William.
»Og jeg synes stadig, Kidd er den største / Vi plejed’ at vælte rundt, altid tørstig’ / Jeg kan huske de fleste var rysted’ / da du tog mig under dine vinger som den første«
(fra ‘REN’)
PÅ REN FÅR Karl William vokalt følgeskab af Artigeardit, Anthon Edwards og vennen KIDD.
»For mig er han det tætteste, vi har på en rockstjerne. Vi har hængt ud sammen i årevis, men det var nu, det passede. Nu, tiden var rigtig. Man kan sige, at vi efter et langt tilløb endelig befinder os det samme sted med vores udtryk.«
På producerfronten strør Rob x Jenne et sprødt dunkende underlag ud over de gader og stræder, som Karl Williams vokal flugter hjemmevant og tilbagelænet nedad. De tre fandt hurtigt en fælles forståelse og balance, som sangeren tidligere har spejdet langt og forgæves efter, og derfor har der heller ikke været behov for andre beatmagere:
»Vi har tiltro til, at vi alle er gode – og gode for hinanden – og det har betydet, at vi har kunnet mødes på midten og fundet et fælles udtryk. Hvis man omvendt har for mange folk til at blande sig i sine visioner, så risikerer det at ende i mundhuggeri, og det har jeg prøvet rigeligt af.«
Titlen på det nye album skulle længe have været en anden, men Karl William kom på andre tanker, da sangen ‘REN’ dukkede op. For det er med albummet, som det er med resten af sangerens liv for tiden. Han renser ud.
REN – NYT ALBUM MED KARL WILLIAM – UDE PÅ SONY MUSIC 14. JANUAR
Med hjerte, nerve og flair har Nicklas Sahl de seneste år udgivet den ene slidstærke sang efter den anden og næste i rækken er singlen ’Noise’.
Den voksede ud af – som Sahl siger – ”et flip”, han havde med Mark Ronson. Han prøvede at parre sin egen sangskrivning med Ronsons organiske 1970’er-lyd, og resultatet er et nummer med store armbevægelser – ikke mindst med et stort kvindekor. Under lagene ligger et tema, der kredser om at prøve at drukne sig i støj.
”Når tingene bliver svære, prøver jeg nogle gange at overdøve dem med at skrue op for støjen omkring mig. Støjen finder jeg ved for eksempel at tage ud med mine venner i stedet for rent faktisk at forholde mig til de her ting. Jeg har efterhånden lært, at det altid indhenter mig før eller senere, men nogle gange føles det bare nemmere at prøve at løbe fra det,” fortæller Nicklas Sahl.
’Noise’ er seneste single fra Nicklas Sahls kommende album som udkommer senere i år, og hvor vi i efteråret fik første single ’Stand Out Be Special’ fra.
Nicklas Sahl er en af de seneste års mest populære sangere i Danmark. I 2018 singledebuterede han med ’Hero’, derblev P3’s Uundgåelige. Tre af hans singler har nået top-10 på den danske Airplay Chart, i 2019 var han den næstmest spillede danske kunstner på dansk radio, og hans sange er blevet streamet mere end 80 mio. gange. Sideløbende har han vundet flere priser – herunder en MTV EMA og en Carl Prisen – ligesom han har været nomineret til to Danish Music Awards. Samtidig har han spillet talrige udsolgte koncerter rundt om i landet.
Til maj drager Nicklas Sahl på tour rundt i landet:
12/5 – Skråen, Aalborg
13/5 – Store Vega, København
20/5 – Posten, Odense
21/5 – Train, Aarhus
Billetsalget er startet. Find billetter på bill.et/nicklassahl
I can’t run from this shit – I’m an addict
I don’t wanna let go – gotta have it
”Jeg har altid haft en tendens til at blive virkelig nemt afhængig af ting, og samtidig haft svært ved selv at se det. Afhængigheder er vildt spændende at skrive om og er derfor blevet et gennemgående tema for det album, jeg har lavet. Ikke som en undskyldning eller for at opnå en form for selvransagelse gennem sangene, men nærmere som en hyldest til mine afhængigheder.”
Elias Boussnina gik ganske enkelt i gruppeterapi med sig selv og skabte ’Intervention’ – 9 sange, der kredser om afhængigheder på godt og ondt, som kommer omkring den helt konkrete slags som stoffer og alkohol, men også de underbevidste: tryghed, sex, magt og fascinationen af mennesker og verden omkring os.
VIRKELIGHEDSFLUGT OG DOLLARTEGN I ØJNENE
”I’m rich, bitch!” proklamerede Elias Boussnina på singleforløberen, ’Bread + Butter’, som blev startskuddet på hele projektet i foråret. Det er en linje, der må siges at være lige så udansk som den sound, Boussnina står for, mens selve teksten, der selvfølgelig kan forstås bogstaveligt – om en verden hvor succes og rigdom er gud – men også dealer med begrebet penge, iscenesat med et skud klassisk dansk selvironi. Elias fortæller:
”’Bread + Butter’ er inspireret af alle de tusindvis af timer, jeg har brugt på at høre på rappere der snakker om hvor rige, de er. Jeg synes det er vigtigt at kunne tage pis på sig selv, og det var vildt grineren at kaste rundt med ord og finde på de mest absurde ting, at sige, om en virkelighed der er drømmen for mange, men mindst lige så fjern, for de fleste.”
Det var også med drømmen og fascination af en anden verden, at Elias Boussnina under aliasset Yung Coke nærmest opnåede kultstatus i det danske hiphop-miljø, da han og producer Bjarke Bech (Lille Høg), som nogle af de allerførste, bragte Atlanta-rappen til landet i midten af 10’erne.
Siden debuterede Elias Boussnina i eget navn og opnåede hurtigt fornyet, anerkendt status i dansk musik, som ”Kronprinsen af dansk R&B” og med udgivelser og koncerter, som har høstet anerkendende roser og stjerner lige fra Soundvenue til GAFFA, Politiken og Information. ’Intervention’ er produceret af Malthe Guldberg og er alsidigt og modigt, men emmer samtidigt også af den klassiske, smooth Boussnina-sound.
På ’Intervention’ overskygges skammen af en ukuelig lyst til at undersøge yderkrogene i livets helt store følelsesspekter. ’Blue Eyes’ bearbejder for eksempel dyrkelsen af nostalgi og tider der var engang, mens man befinder sig i en verden, hvor man på ingen måde føler sig hjemme, og ’Interlude’ er et tankemylder over stræben efter selverkendelse gennem sig selv, andre og hvad meningen egentlig er med det hele.
Boussnina går også helt tæt på den største afhængighed af dem alle: kærligheden!
”’Heroine’ handler om, at være afhængig af et andet menneske – om den der helt sygelige følelse, det kan være, at elske nogen. Er kærlighed egentlig så meget anderledes end at være afhængig af stoffer? Kærligheden er, for mig at se, et fix vi hylder, men som, i værste fald, kan presse et menneske helt derud, hvor man fuldstændig mister sig selv og som i sidste ende kan ødelægge og blive enden på alt.”
Nogle gange kan det være nødvendigt at hive sine indre dæmoner helt frem i lyset – måske endda tage pis på dem, give dem noget fjollet tøj på – eller se dem dybt i øjnene, hvis det er dét, der er nødvendigt.
Med ’Intervention’ gør Elias Boussnina det klart, at afhængighed ér mange ting – noget der kan have alvorlige konsekvenser og hvor indgriben udefra kan blive nødvendigt, men som ofte er noget ganske uskyldigt, og blot er en del af den du er.
“Jeg gik på CBS og fandt en dag pludselig ud af, at der var noget, der ikke føltes rigtigt i min mave. Der var noget, der føltes forkert, og derfor skulle der ske noget andet.”
Og dén følelse handlede hun straks på.
Bag SASO er den hudløs ærlige sangskriver og sangerinde Sarah Sofie Malmros. Hendes musik reflekterer de mange glæder og sorger man står ansigt til ansigt med i ungdommen. Hendes rejse i musikbranchen startede, da hun blev spottet og kontaktet af rapperen Sivas og hun har siden da udviklet sig og fundet sin helt egen lyd og stil. Med mere end 1 million streams på sangen ‘Let’s Be Honest’ og knap 2 millioner fordelt på hendes få udgivelser, er der intet at tage fejl af. SASO viser, hvordan urban pop skal lyde og hun er en stjerne, der skinner ekstra skarpt på popscenen i øjeblikket. Hendes musik er frisk, melodierne er fængende og fortællingerne ærlige.
SASO er aktuel med sin første EP “Men I Like”, hvor forskellige mandlige musikere, som hun beundrer rent musikalsk, har bidraget med en hjælpende hånd. Med disko-house tracket ‘Damn’, er SASO gået nummer 1 på P3 listen og hun har i diverse medier fået rosende ord for hendes rå vokal, powerfulde numre og hendes helt egen stil.
Du kan opleve SASO live, når hun den 16. marts indtager scenen i Vega.
Køb billet via link bill.et/saso
Han debuterede i 2016, allerede dengang, ført an af sin helt egen karakteristiske vokal og et særdeles melodisk udtryk i mødet mellem beat-tung hiphop og sælsom R&B. Noah Carter var, med andre ord, som ingen anden artist på den danske musikscene – og med udgivelsen af sit nu tredje album, må Carter siges at være et lige så markant og særegent navn i dansk rap.
Det er tre år siden, vi sidst fik et nyt album fra Noah Carter. Dengang blev der drysset anmelderstjernestøv udover ’2nd Demo’, der fulgte op på den ligeledes yderst anmelderroste debut, ’Couch Dreams’, fra året før. Nu gælder det ’Carter The Kid’ – et album, der for alvor åbner op for ordsmeden bag de 13 nye skæringer.
”Jeg har ikke noget overordnet tema for det her album. ’Carter The Kid’ er Carter The Kid! Der er ups and downs i livet, som har fundet vej ind på de her sange. Det er en pose blandede bolsjer – et hav af forskellige moods, man kan dykke ned i,” fortæller Noah Carter.
På de seneste to albums, har Noah Carter arbejdet tæt sammen med producer, Jens Ole McCoy. Og McCoy er selvfølgelig også at finde på credit-listen på ’Carter The Kid’, hvor hans tidligere makker i Ukendt Kunstner, Hans Philip, også kigger forbi på førnævnte, ’Free Solo’.
I producerstolen finder man bl.a. brødrene, Asmus og Emil Harm (TopGunn, Icekiid m.fl.), den københavnske duo, T&O (Benny Jamz, Kesi m.fl.), Tais Stausholm (Sivas, Lord Siva m.fl.) og Christian Rohde (Hans Philip og Coco O.).
Og så er det første gang siden debutsinglen, ’Do You’, at Noah Carter arbejder sammen med Hennedub igen. Det gør han bl.a. på singleforløberen, ’Dirty Disco’, der desuden gæstes af Rasmus Littauer aka School Of X som også har produceret et nummer og medvirker på to af albummets andre sange.
”Jeg går way back med alle, jeg har med på det her album. Mødte for eksempel Rasmus tilbage i 2016 og har været fan af School Of X lige siden. Jeg sendte ham en demo, og han kom tilbage med et omkvæd der gav tracket en helt anden dimension. Det blev til ’Dirty Disco’,” fortæller Noah Carter.
Lige så tung bassen er, ja nærmest lige så fintfølende er lyrikken på Noah Carters nye album, mens stemningerne og lige så forskellige og mange, som der er producere. Alligevel formår ’Carter The Kid’, ganske ubesværet og med en overlegen frihed, at fremstå som et samlet værk fra en af landets ubestridt mest interessante stemmer: Noah Carter!
Den unge sangerinde Ida Laurberg har for nyligt optrådt ved dette års The Voice Awards med sine egne singler ”Personal Letters” og ”Feels So Loud”, og i selskab med den danske hit-mager Tobias Rahim på deres duet ”Stimulanser”, hvor hun ved samme show vandt prisen for ”Bedste Nye Artist”. Hun har turneret med helt store artister som Jada, Nicklas Sahl og Calby, til december opvarmer hun for Saveus på deres Danmarksturné og der er lagt i kakkelovnen for et spændende 2022 for Ida Laurberg med masser af ny musik på vej. Udover at være klar med en spritny single, er Ida’s samarbejde med Red Barnet for nyligt blevet lanceret, hvor hendes musik spiller en central rolle i en kampagnerække omkring digital mobning.
”Den smukkeste musik er den, der føles som en glødepære i mørket. Og hvis den her pære ikke er omringet af mørke, så er det jo ligegyldigt. Jeg tror også, at det er derfor, jeg er meget inspireret af Billie Eilish. Hun har ligesom være den første, som både var virkelig ung og som samtidig turde sætte ord på de her store, mørke følelser. Hun er bare sig selv og tænker ikke, at hun behøver være noget for nogen. Jeg håber også, at jeg ikke behøver at ’lade som om’, før nogen vil se op til mig”.
Ida Laurbergs musik er velproduceret, ærlig og fængende pop. Hendes stemme er både sårbar og kraftfuld på én og samme tid, for er der én ting, som Laurberg virkelig kan, så er det at synge. Hendes melankolske emopop er som skræddersyet til en digital tidsalder, hvor ideen om den polerede popprinsensse for længst er blevet erstattet af den introverte outsider. Hendes musik lyser op bag skærmen på alverdens mørke teenageværelser, og hun insisterer på at skabe et rum, hvor det ellers ubærlige tungsind, der præger både hende og resten af hendes generation, legitimeres og løftes i flok.
Bag det artistiske projekt siné gemmer sig den 27-årige Signe Krog, der har flere års erfaring som udøvende musiker, men nu skal finde sig til rette i det at være udgivende og udøvende artist – og ja, være i slut tyverne.
Tilbage i 2014 drog Signe ud i verden, da trangen til at backpacke og opleve verden for alvor meldte sig, og hvor hun mødte en israelsk guitarist. De startede en duo og rejste efterfølgende rundt i Thailand, Frankrig, Spanien, England og USA, hvor de spillede på gader og stræder. Det medførte en stor popularitet og fanskare, og især på YouTube hvor duoens covernumre er blevet vist mere end 7 millioner gange. I takt med populariteten og efterspørgslen voksede Signes skabertrang også, og hun flyttede atter tilbage til Danmark for at starte sit artistiske projekt: Siné. Alle vokser op, men ikke alle bliver voksne.
sinés musik tager sonisk afsæt i 90’ernes R’n’B og breakbeats, sat ind i en moderne kontekst og bevæger sig generelt omkring kontraster: solskinspop blandet med hip-hoppens rå æstetik, hvor stærke hooks møder samplede beats og horn-stabs, mens tekstuniverset tager afsæt i let-hjertet dagbogsform, der reflekterer over livet i 20’erne med dertilhørende forventningspres om uddannelse, fast forhold og børn. Alvorlige emner der fylder meget, men tages med et let smil, og leveres med feel-good pop og massere af humor.
Du kan opleve opblomstrende siné, når hun i København den 28. april indtager scenen på Hotel Cecil i København.
Køb billet via linket bill.et/siné
Nu er de ude med deres nye single ‘Most People’, der for Lukas minder ham om strandfester, aftengrill og alt det gode i livet.
”Arbejdet med R3HAB har været fantastisk, og jeg elsker, hvor alsidig han er, sandsynligvis derfor har dette samarbejde føltes så nemt.“
Med den globale debut i 2016 og multi-platin hittet ”7 Years” styrkede Lukas Graham deres status på den internationale musikscene, idet de samlede over en milliard streams på verdensplan, lå #1 i 13 lande og opnåede tre Grammy-nomineringer. Sangen forvandlede Lukas’ liv til en hvirvelvind – en verden meget langt fra hvor den begyndte på Christiania i København. Med resten af gutterne i bandet, Mark ”Lovestick” Falgren og Magnus Larsson, krydsede Lukas Graham kloden og spillede udsolgte turnéer, optrådte på Good Morning America og spillede de største scener til Grammy Awards.
Og nu kan danskerne godt begynde at glæde sig til sommeren 2022. Her tager Lukas Graham nemlig den anmelderroste “In The Round” livesucces og helt unikke koncertoplevelse med landet rundt og det bliver samtidig de eneste danske sommerkoncerter med Lukas Graham i 2022.
”Musik forandrer liv. Og det gør Lukas Graham – i millionvis – med håb, glæde og trøst,” skrev GAFFA, ganske rammende, og kvitterede med fem funklende stjerner for koncerten i Roskilde. 360°-scenen fik også funklende stjerner og flotte ord med på vejen fra BT’s udsendte, som kaldte oplevelsen for ”noget helt udsædvanligt!”
Køb billetter via linket bill.et/lukasgraham
De krydrer deres show med både kostumeskift og overraskelser, og i denne forestilling får publikum lov at opleve duoen, når de er allerbedst – nemlig når de selv har det sjovt:
”Det bliver ét show med smæk på. Et kludetæppe af skæve idéer og vandvittige indfald. Én ting er sikkert; det bliver anarkistisk og uforudsigeligt – ligesom os, Linde og Bjerg,” fortæller Rasmus Bjerg.
”Vi deler ret meget den samme form for humor, og det vil man sikkert også kunne mærke på scenen. Vi skal give folk en kærlig humoristisk lussing, så de går derfra helt elektriske, men uden helt at vide, hvad der egentlig har ramt dem. Fri leg i vanvidsbuffeten!” fortæller Sofie Linde.
Sofie Linde er autodidakt TV-vært og forfatter. Mange kender hende som den fantastiske vært for underholdningsprogrammet X Factor, hvor hun i år er vært for syvende år i træk. Derudover har hun været vært på en lang række programmer på DR – herunder hendes eget talkshow, og er også i 2018 sprunget ud som forfatter med bogen Fårking Gravid – En fremmed flytter ind, der handler om hendes graviditet med datteren Trine.
Rasmus Bjerg er uddannet skuespiller fra Statens Teaterskole og har haft stor succes både på teatret, på TV og i film. Mange vil huske Rasmus for sin eminente portrættering af John Mogensen i spillefilmen Så Længe Jeg Lever fra 2018. Han har desuden medvirket i filmene Kollision, Lykke-Per og Alle for en filmene og mange, mange andre. Derudover har han stablet to anmelderrose soloshows på benene: Rasmus Bjerg Solo i 2015 og Vel-bjerget i 2018. Han er også særligt husket for sin rolle i DR satireserierne Wulffmorgenthaler og Dolph & Wulf og TV-serien Mr. Poxycat & co. I 2022 får filmen Vildmænd premiere, hvor Rasmus Bjerg spiller hovedrollen.
Sofie Linde og Rasmus Bjerg startede deres samarbejde med verieté-showet LINDE PÅ BJERGET på teatret Aveny-T i København i starten af 2020. Meget er sket siden sidst, og nu er duoen klar til at tage showet ud på landevejene i foråret 2022.
Køb billet via linket bill.et/lindepaabjerget