Bassen flirter om kap med klassiske disco-strygere, alt imens et old school breakbeat og den vuggende synthesizer, bare får poppen til at vokse ud af højtalerne… ‘All of It All’ er med andre ord, en uhørt funky ny single fra Lukas Graham, der på moderne vis, nærmest vender tilbage til rødderne. ’All of It All’ udkommer 18. februar – men mon ikke den kommer til at give genlyd langt ind i foråret. Her den her.

ALBUM I VENTE?

Lukas Graham har tidligere varslet, at et nyt album er på vej og forleden kunne fans over hele verden, læse på Instagram, at der lige nu lægges sidste hånd på det kommende fjerde album, der, vanen tro, vil blive tilsat en kulør – og denne gang bliver farven på coveret pink. 

LUKAS GRAHAM FORTÆLLER:  ”Jeg elsker alt ved min kone. Alt! “The good, the bad and the ugly”, som man siger. Og jeg ved, at op- og nedturene går hånd i hånd her i livet. Men det gør hun og jeg, heldigvis også – og der er ingen anden, jeg hellere ville dele det hele med. Det er den filosofi, ’All of It All’ handler om.” 

ANMELDERROST LIVE-SUCCES BLIVER TAGET MED RUNDT I LANDET

Til sommer vil man desuden kunne opleve Lukas Graham live på den spektakulære 360°-amfiscene, som dannede rammen om sommerens ”In The Round”-koncert i Roskilde. Grundet den massive efterspørgsel på de allerede to annoncerede august-shows på Refshaleøen i København, tager Lukas Graham nu den anmelderroste livesucces – og helt unikke koncertoplevelse – med rundt i landet. Billetter til de i alt seks koncerter, som bliver de eneste danske sommershows med Lukas Graham i 2022, er i salg nu. Billetter kan købes på bill.et/lukasgraham

Trioen har udgivet et lind strøm af hit singler, optrådt på de største scener på de største festivaller, spillede adskillige udsolgte headliner shows og influerede modetrends hos den danske ungdom. Med et hav af hit singler, har Scarlet Pleasure et bagkatalog som ikke er til at tage fejl af. De lagde ud med debut singlen ‘Windy’ og senere det kommercielle breakthrough ‘Heat’. Efterfølgende fortsat af platinumsælgende hits som ‘Deja Vu’, ‘Limbo’ and ‘Good Together’. Trioen har også hivet priser hjem som Bedste danske act ved 2018 MTV EMA’s samt Årets Band, Årets Hit for ‘Deja Vu’ og Årets Album for ‘Limbo’ ved 2017 Danish Music Awards. Derudover har bandet spredt deres varme vibrationer til over 50.000 festglade gæster ved Roskilde Festivals Orange Scene.

Men nu er for Scarlet Pleasure blevet tid til at kigge ud over landets grænse. Scarlet Pleasure annoncerer nemlig en skandinavisk tour med 4 koncerter delt på Norge og Sverige. Find billetter her bill.et/scarletpleasure

Skisæsonen starter nu og du skal have noget, der kan hjælpe dig og dine små snowblades ned ad pisterne“, fortæller Emil Lange om udgivelsen og fortsætter: 

Det er et track, du kan høre, mens du står i en alpebar og drikker Jägerbombs. Men du kan også høre den, når du bare er derhjemme og drikker Jägerbombs“. 

Når skisæsonen for alvor starter op i uge 7, kan Emil Lange fejre sit 10-års jubilæum, som DJ i de Franske Alper. Derfor er det også en ganske særlig tid for ’Verdens Bedste DJ’, som Emil Lange kalder sig selv: 

Det er ligesom juleaften – bare bedre. Luften er lidt tyndere i Alperne, så man gør flere sjove ting. Alting bliver bare sjovere. Man kan både stå på ski, men der samtidig plads til at feste og så føler man sig lidt som et super-menneske, fordi man både kan drikke sig helt ned, men også kan komme op på ski næste dag, selvom man kun har sovet i 3 timer”.  

Tidligere har Emil Lange blandt andet udgivet sommerhittet ’Fuck Dig’, ft. Tobias Rahim, ’Langt Liv’ med Benjamin Hav og festivalklassikeren ’10 År’ med Emil Simonsen (Suspekt).    

Senest udgav han, i juni, ’spoken word’-singlen, ’Det Her’, som er gået viralt på blandt andet TikTok samt singlen ’Dans’ ft. Nella. Samlet er hans seks singler på vej mod 10 millioner streams, alene på Spotify.  

Inden anden runde af lockdown nåede Emil Lange blandt andet at spille 30 DJ-jobs på Suspekts tour i efteråret 2021. Når klubberne åbner, kan han se frem til en fuldt booket DJ-kalender og ’Skiferie’ har selvfølgelig allerede fundet vej til set-listen.  

’Skiferie’ udkommer på fredag d. 11. februar, hør den her

Der er skruet helt op for disco-beats og passion på Danser Med Pigers nyeste single, ’Kemikalier’ som er begyndelsen på et samarbejde med KIDD. Spørger man bandet, handler sangen;

”om den magi der kan opstå, når der sker uundgåelig tiltrækning mellem to personer. En kemisk forbindelse, ligesom grundstoffer der er bundet til hinanden”

Efter flere år med optrædener med coverversioner, fik bandet lyst til selv at skrive og indspille deres egen musik. En aften i deres selvbyggede hjemmestudie skete der pludselig noget. Debutsinglen ’Lad Mig Være’ blev skabt. Titlen indikerer det modsatte af hvad bandet i virkeligheden opfordrer til – man skal nemlig alt andet end at lade dem være, og sangens omkvæd: ”Lad mig være – være noget for dig” beskriver egentlig meget godt lige netop det, som bandet gerne ville opnå:

”Vi elsker dansemusik, og vi vil gerne invitere folk ind i varmen og med til vores fest. Det håber vi, at folk derude er klar på. Sangen er en energibombe, som handler om at springe ud i det, ud i kærligheden. At turde være direkte, gribe chancen og droppe tvivlen.”

Danser Med Piger har i forvejen spillet på SPOT festival og som opvarmningsband til Cheff Records jubilæumskoncerterne. Nu er bandet klar til deres første headliner på Hotel Cecil d. 13 maj 2022.

Billetter i salg via bill.et/dansermedpiger

L.I.G.A’s altid eksplosive humørbombe af energi har været kendt siden 2013, hvor de succesfuldt slog sig fast på det danske musikmarked med en pop, funk, soulet og ambitiøs lyd. Til efteråret 2022 står duoen klar til igen at præsentere musikken indendørs efter en sommer med festivalkoncerter landet over. I et helt nyt akustisk setup udfolder L.I.G.A sit bagkatalog med hits som ‘Skylder Dig Ik’ Noget’ og ‘Julia’ i helt friske genfortolkninger, der også vil være fyldt med duoens nye udgivelser, der udgives forud for touren.   

Der er tale om en siddende koncert med helt nye rammer for duoens musik. Aldrig før har L.I.G.A spillet akustisk og i dette setup. Du kan dermed forvente en unik aften med intimitet.  

Billetsalget starter torsdag d. 10 kl. 10 via bill.et/liga 

20-årige RoseeLu udgav senest singlen ‘POV’. Det er den fjerde single fra det unge talent, efter henholdsvis ‘Playing Alone’, som blev stemt ind på en flot første plads på ugens bobler på P3 tilbage i marts måned, samt anden og tredje single, ‘Got Me Feeling Like This’ og ‘Fuck With My Feelings’ der blev ugens Voice Choice i maj måned.

RoseeLu’s lydbillede trækker på stærke referencer til de alternative 90’ere; guitarbåret og med omlagte akkorder i ægte grunge-stil. Men produktionerne løftes samtidig af mere nutidige hip hop-elementer og når alt dét kombineres med hendes stærke og nærværende vokal, opnås et musikalsk befriende indspark på den danske musikscene, der uden tvivl er kommet for at blive.

Til marts kan hun opleves til sin første headliner koncert på Ideal Bar i København. Billetter i salg via bill.et/roseelu

Agnes Hartwichs debut-EP kommer fra et sted i den unge sangerinde, hvor følelser og musik frit får lov til at udtrykke sig i ekstremer. Alt sker intuitivt og bevæger sig som bølger, hvor ordene, det ene øjeblik, kan tynge dig ned i det mørkeste dyb, mens guitarens elektriske toner, på et splitsekund, flår dig op til overfladen igen.

’Deep Dark Blue’ er det første musikalske aftryk fra en 22-årig sangskriver, som sender impulser til rockens velkendte nerve med sine sange og en sound, der dog er alt andet end tilbageskuende eller hægtet op på klassiske dyder. Agnes Hartwich rammer dansk musik med en rå, inderlig styrke. Her er plads til aggressivitet, sårbarhed og alt det, der giver et ungt menneske og livet karakter.

”Jeg brugte min første månedsløn på en elguitar. Anede ikke hvordan man spillede på den, men jeg skulle bare have den, for jeg vidst der var noget, jeg havde brug for at få ud gennem musik.”

Sådan startede det for Agnes, der voksede op med bølgen af nye alternative, hårdtslående navne som Arctic Monkeys, Queens of the Stone Age og The Strokes. Men det var ikke larm for larmens skyld, som Agnes opsøgte som 15-16-årig:

”Den stil, jeg dyrkede var smadret, men mest af alt var det følelserne i lyrikken, jeg forelskede mig i. Ordene, som blev sunget, tog mig tættere på kunstneren bag og for mig giver lyrik det musikalske udtryk et ekstra lag, som jeg stadig dyrker og elsker.”

TEKSTER (OM ET LIV OG EN KÆRLIGHED) DER SKAL MÆRKES

Derfor er det også ordene, der har taget styringen for den retning de fire sange på ’Deep Dark Blue’ er stukket i. Og Agnes Hartwich lægger hårdt og kontant ud med ’Black Shiny Car’ – en sang, der, ifølge Hartwich selv, blev til, da hun ”gik og solgte dyre ting til gamle, rige damer i et fint københavnsk bolighus”, og som både kritiserer en forskruet romantisering af penge og succes, men som paradoksalt nok også er et mål i sig selv for den unge kunstner og mange i hendes egen generation.

Anderledes personligt bliver det på ’Born in the Shades of Blue’, hvor underligt opløftende toner i mol, smelter sammen med en historie om et barn, der, trods en opvækst i en helt almindelig, tryg kernefamilie, har kæmpet med svære ting og følelser fra en ganske ung alder. Agnes fortæller:

”Jeg har strugglet med en del forskellige ting i min opvækst og haft det svært. Før var det noget, jeg brugte enormt meget energi på at holde nede, men de seneste par år, har jeg lært at acceptere og leve med, at det er nogle karaktertræk, som hverken jeg selv eller andre kan lave om på. Alle de tunge følelser, er noget jeg nu kan dyrke konstruktivt, som gør mig til den jeg er, og som løfter mig op, gennem min musik.”

EP’ens titelnummer er en inciterende knap to-et-halvt minutter lang – eller kort, om man vil – beskrivelse af en overfladisk betagelse og idé om et andet menneske. Både tematik og lyd, står i skarp kontrast til ’The Way He Would’, der, mod sin slutning, letter i en sfærisk rus af distortion, mens Agnes ryger bladene fra en tørret, rød rose og mindes en kærlighed, der var engang. Den der gjorde ondt. Den hun vil mærke igen.

MED ALEX VARGAS BAG KNAPPERNE

Den opmærksomme lytter vil, undervejs på ’Deep Dark Blue’, måske bide mærke i en snerrende, dyb stemme, der sniger sig ind i lydbilledet. Bag knapperne på Agnes Hartwich’s debut sidder nemlig en særdeles velkendt og respekteret dansk musiker:

”Jeg mødte Alex Vargas for et par år siden, hvor jeg gik op til ham og, helt flabet, sagde, at jeg synes vi skulle lave noget musik sammen. Han var heldigvis skide sød, og jeg begyndte at sende lidt demoer frem og tilbage til ham, og så endte vi i studiet sammen, hvor vi drak en masse rødvin og bare tonsede løs.”

Hartwich og Vargas havde afsat 10 dage til indspilninger, men de fire sange var i kassen på fem. Den umiddelbare energi strømmede ned på bånd og er blevet til en debut-EP fra en ny dansk artist, der kun lige er gået i gang:

”Én enkelt sang behøver ikke rumme den, jeg er.”

Agnes spiller første headliner show på Ideal Bar d. 05/05. Billetter findes på bill.et/agneshartwich

Jeg lytter til natten, når intet andet er til at forstå. Jeg lytter til havet og den jord, vi træder på.” 

Når hele ens identitet, alt man har bygget op, kæmpet for og troet på, når alle de relationer, glæden og friheden, man har skabt, igennem et helt liv, med ét rives væk under benene på en, sker der uundgåeligt noget i et menneske. Vi oplevede det alle, 11. marts 2020. Hverdagen og livet, som vi kendte det, og måske endda havde taget for givet, var ude af vores hænder – lagt i hinandens.  

’Sange Til Natten’ er ikke et album, om alt det, vi er gået igennem. Det er 10 sange fra Poul Krebs – skrevet på ned- og oplukning, som en hyldest til mørket. Det er sange, skrevet i drømme og søvnløse nætter, i ensomhedens længsel, når den endeløse kegle af lys, rammer landevejen og ordene og følelserne får netop den ro der skal til, for at kravle ind på én, midt om natten. 

”Jeg befandt mig i en håbløs situation. Det gjorde vi vist alle. ’Det blir godt igen’ var en af de første sange, der bare skulle skrives. Den blev et naivt, men nødvendigt opråb til mig selv efter at have stirret ind i væggen og fornægtet den nye virkelighed i flere dage. Vi stod magtesløse, men glemte også, at vi repræsenterer noget sammen, der er langt stærkere end det, vi hver især har at byde på,” fortæller Poul Krebs om singlen, der blev udsendt i sommer og markeret med en musikvideo på de velkendte, men mennesketomme, bøgescener i Skanderborg. Symbolsk, virkeligt.  

NÅR LYSET SLUKKES, LUKKER MAN MØRKET IND 

Men hvorfor ikke skrive, om det der er virkeligt – om jorden, vi træder på. Det har Poul Krebs gjort i mere end 40 år. Han er tilmed blevet folkekær og folkeeje, men sådan er det, når man skriver om og til folket. For selvom, han er stjernen, når han indtager friluftsscenerne, spillestedet eller koncertsalen, så er han som folk er flest og skriver sine sange på egne erfaringer. Så når lyset slukkes, lukker man mørket ind, søger nye veje, stiller spørgsmål og finder svar. Krebs fortæller: 

”Mantraet for de her sange blev som en aftale mellem Lars Skjærbæk, vores lille hold og mig selv: Vi skulle søge de steder hen, hvor vi aldrig havde været før. Når vi kom derhen i studiet, skulle de ord eller den melodi udforskes mere, for så bliver det til meget mere end bare sange der kan høres og synges – for sange skal mærkes.” 

Man mærker i den grad at Poul Krebs, med producer og guitarist Lars Skjærbæk ved roret, stævner ud på urørt farvand, mod nye horisonter. Det er som om, at nattehimlens ro, det dunkle mørke og stjernelyset har fået lov til at snige sig ind i studiet på Gl. Kongevej i København – når Palle Hjorths orgeltoner og Rasmus Bøgelunds trompet forfører, når Rasmus Valldorfs blide trommespil og Troels Skjærbæks vuggende bas guider dig på vej, mens Signe Svendsens fløjlsbløde sopran, omfavner Krebs’ dybe, nære stemme. Her opstår melodierne, her mærkes de.  

”I de sidste år, hvor jeg har været så heldig at bo tæt ved havet, har jeg brugt det som udsyn og som et fast holdepunkt. Mærket vigtigheden af, ikke at være omringet – at have en horisont at vågne op til. Og jeg ved ikke hvor mange aftener jeg har stået der og set “Månen over bugten”. Bare stået der, alene, med alle jollerne på stranden og fået tingene til at hænge sammen.” 

NATRADIO MED FENGER OG SOMMER 

Nogle sange skriver sig selv. Andre, går man til og fra. Nogle gange indtræffer magien, stemningen og budskabet, når melodien eller ordene møder de rette mennesker – som ’Hun Drømmer Baglæns’. En sang, der gæstes og synges i duet med Søs Fenger og som Krebs først kunne sætte det endelige punktum for, da kollegaen, Peter Sommer, hjalp den lige derhen, hvor den skulle.  

Også albumåbneren, ’Spindelvæv’, er skrevet i samarbejde med Peter Sommer, der ifølge Krebs er ”en sangskriver, der, om nogen, kan give sætninger spænding, og få os til at stoppe op og undres, uden at snuble over ordene.”  

’I ly af tankerne’ rummer netop undren, når verden kryber forbi, mens sangskriveren sidder og kæmper med en enkelt linje, hvori der kan findes en mening. Med alt det vi, som mennesker, har gennemlevet de seneste par år – og må sande, vi stadig befinder os midt i – kan det til tider være svært at navigere og finde meningen med det hele. Så må kursen sættes på ny, ud i mørket, mod morgengryet og nye horisonter, mens natradioen beroligende nynner: 

”Rolig nu, copilot – blikket tilbage på vejen!” 

Find albummet her poulkrebs.lnk.to/sangetilnatten

På blot 12 timer var samtlige billetter revet væk i Aarhus, og i løbet af få dage fulgte de tre andre shows. I alt skulle fire store spillesteder i landets fire største byer have markeret Saveus’ længeventede comeback til den danske livescene. Sådan blev det som bekendt ikke. Men selvfølgelig slutter historien ikke her.

For trods et slag, der vil sende selv den mest erfarne kæmpe i gulvet, rejser Saveus sig på ny, når han med sit band gør klar til at overvinde 2022 og indtage både Royal Arena og ACC, Aarhus;

”Da alt blev aflyst, var jeg fuldstændig destrueret indeni. Det er på scenen, jeg føler og ved, at jeg og bandet gør en forskel, når vi møder vores publikum. Alt det, vi havde bygget op og glædet os til, blev bare revet væk. Men nu gør vi det! Og vi kommer tilbage større og vildere end nogensinde – med tro på fremtiden, fællesskabet og musik, der igen kan forene os alle sammen,” fortæller Martin Hedegaard.

De to seneste udgivelser, gospelhymnen, ’Church Full of Bad Men’, og den intense, hårdtslående ’Bloodmoney’, vidner om, at Saveus er tilbage i storform – og der er mere på vej!

Fredag den 28. januar udsendes singlen ’Dark Vibrations’ – endnu en medrivende sang, der kræver lytterens fulde opmærksomhed, og som i den grad varmer op til hvad der bliver Saveus’ andet album og opfølger til ’Neuro’ fra 2018, hvor Saveus indtog Roskilde Festivals Orange Scene med hits som ’Ready To Die’, ’Everchanging’, ’Himalaya’ og ’Levitate Me’.

Både form og ny musik blev testet foran et yderst opmærksomt og indlevet publikum, da Saveus spillede på SPOT Festival i Aarhus i september måned. GAFFA kvitterede med topkarakter – 6 stjerner! – og ordene:

”Den totale symbiose mellem kunstner og publikum – amen!”

Billetterne til koncerterne i Royal Arena og Aarhus Congress Center går i salg tirsdag den 1. februar kl. 10.00 på bill.et/saveus

SAVEUS LIVE – EFTERÅR 2022

Lørdag d. 05.11: ACC, Aarhus

Lørdag d. 12.11: Royal Arena

Med hits i bagagen som ’Paris’, ’Solhverv’ og ’Stjernerne’ havde Lord Siva en ekstra overraskelse i ærmet, da han i september optrådte i Parken, som support for The Minds Of 99. Som hyldest til det nu afdøde medlem af Danseorkestret, Jacob Andersen, spillede Lord Siva og hans band Danseorkestrets store hitklassiker ’Kom Tilbage Nu’, til stor begejstring for publikum.

Netop kærligheden til og inspirationen fra den danske musikarv fylder en god del i Lord Sivas musikalske univers, hvilket man for alvor stiftede bekendtskab med, da han i 2020 udsendte det års måske største hit, ’Solhverv’. Nu har han sammen med en af de allerstørste stjerner fra dengang og nu – Thomas Helmig – skrevet den nye single ’SOS’, der med sin tilhørende musikvideo cementerer Lord Sivas transformation fra melankolsk r&b-sanger, over trendsættende hitartist til en fuldgyldig og langtidsholdbar kunstner med et klart musikalsk og visuelt udtryk.

Om det nye samarbejde udtaler Thomas Helmig:
Brian (Lord Siva red.) og jeg har længe talt om at lave noget sammen, men det er aldrig rigtig blevet til noget. For et år siden kom han ud i mit studie, og jeg spillede en demoversion for ham af ’SOS’, som jeg netop havde lavet. Han var vild med den og tog straks hovedtelefoner på og begyndte at skrive en tekst og indsynge den.

Processen omkring at lave nummeret var meget let, og vi gjorde det på forholdsvis kort tid. Jeg er ret vild med Brians måde at skrive på, så jeg kom kun med nogle enkelte forslag til teksten. Den endelige version har desuden bibeholdt det oprindelige groove, jeg lavede dengang, og sangens enkle univers, hvilket jeg er helt vildt glad for.

Lord Siva fortsætter:
Thomas Helmig er et kæmpe popikon, og han er en af dem, der altid har gjort en forskel for musikken og stadig gør det. Jeg har selv hørt ham, siden jeg var helt ung, og unge mennesker i dag lytter også til Thomas Helmig. Han har formået at holde sig relevant og følge med tiden med en lethed, som ikke ret mange kan.

Jeg har længe gerne ville lave noget med Thomas, og jeg er enormt stolt af, at vi har siddet i et studie og skrevet et nummer sammen. Det har fungeret rigtig godt, at vi har lavet noget, hvor han er producer. Jeg skrev ordene på ret kort tid, og så kom han med nogle tilføjelser, som gjorde at teksten faldt helt på plads.

Lord Siva udsendte i 2021 kun ét nummer i eget navn, singlen ’Sig Det’, og har desuden året igennem markeret sig med den platincertificerede hitsingle ’Stjernerne’, der udkom 1. juledag 2020. Singlen var nomineret til Årets Radiohit og Årets Streaminghit, mens Lord Siva selv var nomineret til Årets Solist til DMA 2021.

I 2022 spiller Lord Siva tre eksklusive koncerter i hhv. Store Vega, København, Skråen i Aalborg og på Train i Aarhus. Billetter kan findes her.

Lord Siva – ’SOS’ – er ude nu via disco:wax. Find den her.