Fra Nørrebros rødder til nogle af landets største scener, har Kesi markeret sig som én af Danmarks mest indflydelsesrige kunstnere – med stor betydning for ikke bare én, men flere generationer. 

Med et nyt album, *FOMO 88.8 FM*, der har domineret hitlisterne, og et bagkatalog spækket med anthems som “Blå Himmel”, “Følelsen” og “Ibiza”, er Kesi mere relevant end nogensinde. Han er ikke bare en del af lydbilledet – han former det. 


Han har stået på Orange scene, og har denne sommer taget Grøn-turnéen med storm. 

Nu står Kesi på tærsklen til endnu et kapitel i sin karriere. Denne koncert bliver ikke bare en optræden; Det bliver en manifestation af, hvorfor Kesi er blevet en uundgåelig kraft på den danske musikscene. Det er her, han samler trådene fra en rejse, der har gjort ham til en central figur i dansk hiphop, og fører publikum igennem en aften, hvor både nye og gamle tracks skaber en elektrisk stemning.

Om koncerten siger Kesi selv: 

”Jeg har været til såååå mange koncerter i Royal Arena efterhånden som gæst og også optrådt med flere af mine venner derinde. Hver gang jeg har været der, har jeg gået og glædet mig til at det en dag skulle blive min egen tur! Jeg har drømt om, hvordan det skal se ud. ENDELIG passer det ind i min kalender og jeg tør godt love jer, at jeg kommer med alt, hvad jeg har”  


Billetterne ryger i salg fredag den 30. august kl. 10.00 via Kesi.dk. Du vil ikke gå glip af dette.

Ovenpå en heftig sommer med magtdemonstrationer på både Roskilde Festival og Musik I Lejet, er der ingen tvivl om, at Elsked går forrest i feltet for den elektroniske musik bevægelse der er fodfæstet i Danmark.

”Elsked er børn af klubben. Deres sange vidner om en indgående forståelse for, hvordan det perfekte dansegulv balancerer på en knivsæg mellem klimaks og steady state. Hvis alt peaker, peaker intet.” skiver Soundvenue om deres optræden på EOS under Roskilde Festival.

Elskeds lydunivers er fuld af kontraster, hvilket deres debut-EP også er definitionen af. Produktionerne drives intenst frem af pumpende klubrytmer, sydende percussion og synthesizere, der lyder både 90’er-nostalgiske og som en fjern fremtid på én gang. Den dybe sangstemme og kirkelige korarrangementer giver en grandios effekt, der støtter lyrikkens temaer om kærlighed og kunsten at give slip.

Billetter i salg d. 22. august kl. 10. på bill.et/elsked

I marts 2023 tittede Annika først frem da hun begyndte at poste videoer på Tiktok under aliasset Youngmammi.

Lynhurtigt fik folk øjnene op for den unge sangskriver med sin karakteristiske stemme og umiddelbare in-your-face agtige tekster. Annikas tekstunivers indkapsler en genkendelighed om alt det, man oplever som ung kvinde, når man skal finde sine ben gennem hjertesorg, desperation og vrede. Sideløbende med at Annika filmede sig selv på klaveret hos sine forældre i Nordsjælland, var hun i studiet med nogle af landets mest anerkendte producere i København hvilket nu har resulteret i hendes debut-EP ’Nye Tider’, som udkom i fredags.

Efter mere end 3 millioner streams og flere uger på hitlisten med debutsinglen ’Knuser Hjerter’, er Annika klar til at indtage Ideal Bar til oktober når hun for første gang står ansigt til ansigt med publikum.

Billetter i salg nu på bill.et/annika

Da de to i marts stod alene på Det Kongelige Teaters Gamle Scene, kvitterede Gaffa med fem stjerner og kommentaren;

Jonssons og Dickows underfundigt tankevækkende og selvironisk humoristiske historier om deres svære kærlighed, skabte modvægten til de melankolske og dybsindige sange”

Denne gang får også Aarhus og Aalborg besøg af duo’en.

Dickow og Jonsson to har arbejdet så tæt sammen, som det kan lade sig gøre, siden de blev kolleger i 2008 og sidenhen også blev et par og har skabt sig et fælles liv på Island. 

Fra et studie i hjemmet i udkanten af Reykjavik har de sammen skrevet og indspillet fem af Dickows albums og to af Jonssons, og også nogle af Dickows største hits som ‘Someone You Love’, ‘You Wanna Teach Me To Dance’, ‘Fancy’ og ‘Welcome Back Colour’ har de skrevet sammen. 

De to har spillet hundredvis af koncerter i ind- og udland i alle tænkelige konstellationer, og som musikere i hinandens bands, og nu spiller de altså enkelte duo-koncerter i fælles navn. 

Koncerter, hvor de byder publikum indenfor til et intimt og personligt indblik i, hvad det er, de gør og kan sammen, samtidig med, at de gennem de sange, man kender, vil fortælle historien om, hvordan de mødtes, og hvordan en forfærdelig start blev til en happy ending.  “Koncerten er mere teatralsk end normalt, fordi vi virkelig gerne vil fortælle en historie hér. Både gennem sangene, men også med en hel del snak. Der er så meget at fortælle; om musikken og om den rolle, den spiller i vores historie og vores liv. Det føles kæmpestort at dele en anderledes koncert med publikum, som helt klart kommer tættere på, end de plejer!”

Billetter i salg på torsdag kl. 10. via bill.et/tinadickow

I fredags udkom MAS’ nye EP, “Når Man Taler Om Solen”, han udtaler selv om EP’en; ”Da jeg begyndte at lave den var det vinter i Danmark – og tanken var at musikken skulle udkomme op mod sommeren, så vi valgte at tage en tur sydpå og indspille med ROB&JENNE og Eigil Bjørn. Musikken har derfor både noget melankolsk fra vinteren, men også nogle varme temaer fra syden. Projektet er endt med at være en åben dør ind til mit hoved. Jeg har både skrevet kærlighedssange og nogle mere politiske tracks med mit syn på verden”

Singlen “GrimVerden” er den første derfra og udkom ugen inden EP’en. En sang der tager udgangspunkt i hans eget liv, hans egne problemer, men også sætter sine problemer op mod de større problematikker i verden og får et større perspektiv. Måske er hans problemer ikke ligeså store, som han går og tror.

Billetter i salg nu på bill.et/mas

APHACA har ulmet i den danske undergrund med udgivelser, som triple-single, ’Flora Flora’, 2022-albummet, ’ET AAR UDEN DIG’ og senest udgav APHACA deres første EP, Mig Og Min Mund, som allerede nu er blevet mødt med enorm ros. Rumle, Bertram, Bertil og Noah mødte hinanden på Det Frie Gymnasium på Nørrebro i København. Den alternative skoles demokratiske og kreative DNA forplantede sig og slog rod i de fire venner der først og fremmest havde musikken til fælles – musik der ville og skulle ud. Som en mælkebøtte gennem asfalt, inspireret af den gule plantes latinske betegnelse og Det Fris logo, blev APHACA til.

Deres lyd er umiddelbar, nostalgisk og tidløs, men lige her og nu, funderet i en naturlig nysgerrighed for det enkelte instrument. Teksterne er lige så direkte, som de er billedlige, og trækker på nerven i ungdommen, om man er blomster- eller mælkebøttebarn.

Forsanger Rumle fra APHACA giver et indblik i, hvad vi kan forvente af APHACA i 2024:

”I det seneste halve år, er vi virkelig blevet bekræftet i, at det vi gør sammen i studiet, på scenen og som venner er det helt rigtige. Vi har en masse ny musik og energi, som vi skal vise jer alle de kommende år. Vi starter på Loppen og på SPOT Festival i 2024 og glæder os til at være sammen med alle, der tropper op!”

APHACA kan opleves live i efteråret 2024. Billetterne i salg på aphaca.dk

”…en lille, blinkende diamant af en koncert!”

Sådan beskrev Politiken den første af i alt seks udsolgte aftener på Store VEGA i København, da Hans Philip drog ud på forårsturné i 2023. R&B-hitmageren satte tilmed rekord på det københavnske spillested for flest udsolgte aftener på samme turné, der også bød på tre udsolgte shows i Aarhus, mens billetterne ligeledes var revet væk i både Aalborg og Odense.

Siden fulgte et uventet comeback i dansk musik, da Hans Philip og producer, Jens Ole McCoy, efter syv års pause, genopstod som Ukendt Kunstner. #1-albummet, ’Dansktop’, ryddede hitlisterne, mens Ukendt Kunster, der bl.a. kan opleves på Refshaleøen til sommer, var tilbage i storform på Roskilde Festival og i landets arenaer i efteråret 2023.

Nu er Hans Philip så endelig tilbage med egne koncerter igen. Det sker, når han indtager fire af landets største koncertsale og, for første gang, spiller sin musik for et siddende publikum.

I starten af 2019, sendte Hans Philip albummet, ’Forevigt’, på gaden med Guld- og Platin hits som ’Dagdrøm [1]’ og ’Drenge & Piger’. Solo-debutens drømmende R&B og poetiske tekster, der nærmest spejlede en hel generation, blev hyldet af både lyttere og anmeldere, ligesom opfølgeren og dobbelt-albummet, ’[a] & [ß]’, som i september 2022 høstede endnu en stjerneregn og nye Guld-hits som ’Rose’ og ’Hjertebrand’.

Billetsalg på bill.et/hansphilip fra torsdag den 25. april kl. 10.

Fremadstormende Jeppe Kronback, der går under kunstnernavnet URO, er en ung, selvgjort sangskriver og producer fra de Københavnske forstæder.

Den 25. april spiller URO for et komplet udsolgt Store VEGA. De seneste par år har URO formået at bryde igennem med sin ærlige og sjælfulde urbane popmusik, der fortæller hjerteskærende sande historier fra hans fortid, men som også kigger ud mod en lys fremtid. Især de reflekterende og raffinerede tekster, gør URO til noget helt særligt. URO kickstartede sin karriere tilbage i 2020 med EP’en ’I storslået kinddans, med livet som indsats’, hvor man bl.a. kan finde hitsinglen ”Når Jeg Blir Til Jord”. Sidstnævnte sang blev P3’s Uundgåelige i 2020 og har over 4 millioner streams. Senest har haft stor succes med singlerne ‘Godthåbsvej’ og ’Føles Godt’, der gæstes af Mekdes på vokal.

URO er, med sine reflekterede og raffinerede tekster, klar til at invitere publikum med på en rejse. Han er en historefortæller, der skaber musik, som sætter uvante vendinger, ørehængende melodier og flow i højsædet.  

Med mere musik på vej er URO nu klar til at tage på tour i efteråret 2024. Billetter kan købes på bill.et/uro

Noah Carter stormede frem som et af dansk musiks store håb i 2016. Dengang på engelsk. Her blev det til flere landeplager, hvor særligt “Do You” og “Come Alive” blev store hits. Succesen mundede ud i udsolgte koncerter, herunder en legendarisk og fuldstændigt over-crowded koncert på Roskilde Festivals Countdown-scene i debutåret. Noah blev desuden nomineret til flere priser og opnåede opmærksomhed og radio support fra udlandet.

Siden Noahs tredje album har der været larmende stilhed udadtil. Ikke at forveksle med at han ikke har indspillet ny musik. Musik er der lavet masser af. Endda også på dansk, hvilket har været et emne blandt fans i mange år. 

For mens B.O.C-rapperen har set sine bedste venner, Gilli, Kesi, Benny Jamz, Hans Philip m.fl. lave musik og spille koncerter sammen, stod Noah alene på scenen uden at dele den med barndomsvennerne – af den simple årsag, at de ikke lavede musik på samme sprog. Barndomsvennerne og nu musik-kollegerne har pushet Noah for at lave et dansk album, fordi de ved at han også mestrer netop det.

Når Noah til efteråret drager på turné, lægger han vejen forbi de fire største byer.

Billetter i salg på bill.et/noahcarter

’Grace’ er et enestående debutalbum – et tidløst mesterværk fra en stemme, der forstummede alt for tidligt, men som til stadighed giver genlyd i nye generationer. Albummet, der udkom den 23. august i 1994 og blev Jeff Buckleys eneste, fylder altså 30 år i år og i den anledning inviterer et sandt stjernehold af danske sangere og musikere til ’Jeff Buckley – En Hyldestkoncert’.

”’Grace’ er uundgåeligt. Som for mange andre, ramte det mig i gymnasietiden i en kombination af stærke emo-følelser og sangenes rå attitude med en sanger af guds nåde. Jeff Buckleys pludselige død gav albummet legendestatus, men her 30 år senere står det, debut eller ej, stadig som én af de mest betydningsfulde rockudgivelser nogensinde og unik for hele 90’er-æraen i perfekt balance mellem Buckleys beskidte grunge-inspiration og inderlig ynde”, fortæller Silas Bjerregaard, der, ligesom de andre medvirkende sangere Nicklas Sahl, Kira Skov, Bjørn Fjæstad og Ginne Marker, har et personlig og nært forhold til Jeff Buckleys musik.

Det gælder også for bandet på scenen, der tæller bassist Troels Skjærbæk, guitarist Rune Kjeldsen, trommeslager Jesper Lind og Henrik Lindstrand på keys og klaver, som de fleste kender fra rockbandet Kashmir. Og ligesom for Silas Bjerregaard ramte ’Grace’ noget helt særligt i Lindstrand:

“Jeg spillede med i orkestret i VEGA i 1998 til en hyldestkoncert for Jeff Buckley, som døde året inden. Dengang var jeg lige blevet introduceret for hans musikalske univers, som fuldstændig skyllede over mig med al dens intensitet og sjælfuldhed. Når jeg lytter til albummet ’Grace’ i dag, er det bemærkelsesværdigt, hvor friskt og vedkommende det stadig lyder. For mig, er det ikke kun en klassiker, men også et af få tidløse værker, som bare er der.”

Jeff Buckley døde på tragisk vis i en drukneulykke den 29. maj 1997. Det var blot tre år efter udgivelsen af ’Grace’, og inden han nåede at færdiggøre opfølgeren med arbejdstitlen, ’My Sweetheart The Drunk’, der dog udkom posthumt i 1998, som skitser og demoer på et dobbeltalbum, der, ligesom liveudgivelser som ’Live at Siné’ og ’Mystery White Boy’, cementerede et helt særligt talent i moderne musikhistorie.

Jeff Buckley satte med andre ord et ikonisk aftryk på 90’ernes rockmusik og eftertiden. Sangere som Thom Yorke fra Radiohead, Matt Bellamy fra Muse og Coldplays Chris Martin er alle selverklærede arvtagere af Buckleys himmelske falset, mens Chris Cornell, PJ Harvey, Lana Del Rey og mange andre har skrevet sange til minde om ham. Jeff Buckley var desuden selv en mageløs fortolker. Og om det var Edith Piaf eller Nina Simone, Led Zeppelin eller MC5, Dylan eller Cohen, havde Buckley en unik evne til at gøre andres sange til sine egne. Og til vores.

Det er altså med god grund, at Jeff Buckley og ’Grace’, 30 år efter sin udgivelse, stadig mindes og hyldes den dag i dag.