Elias Boussnina udgiver længeventet debutalbum
I can’t run from this shit – I’m an addict
I don’t wanna let go – gotta have it
”Jeg har altid haft en tendens til at blive virkelig nemt afhængig af ting, og samtidig haft svært ved selv at se det. Afhængigheder er vildt spændende at skrive om og er derfor blevet et gennemgående tema for det album, jeg har lavet. Ikke som en undskyldning eller for at opnå en form for selvransagelse gennem sangene, men nærmere som en hyldest til mine afhængigheder.”
Elias Boussnina gik ganske enkelt i gruppeterapi med sig selv og skabte ’Intervention’ – 9 sange, der kredser om afhængigheder på godt og ondt, som kommer omkring den helt konkrete slags som stoffer og alkohol, men også de underbevidste: tryghed, sex, magt og fascinationen af mennesker og verden omkring os.
VIRKELIGHEDSFLUGT OG DOLLARTEGN I ØJNENE
”I’m rich, bitch!” proklamerede Elias Boussnina på singleforløberen, ’Bread + Butter’, som blev startskuddet på hele projektet i foråret. Det er en linje, der må siges at være lige så udansk som den sound, Boussnina står for, mens selve teksten, der selvfølgelig kan forstås bogstaveligt – om en verden hvor succes og rigdom er gud – men også dealer med begrebet penge, iscenesat med et skud klassisk dansk selvironi. Elias fortæller:
”’Bread + Butter’ er inspireret af alle de tusindvis af timer, jeg har brugt på at høre på rappere der snakker om hvor rige, de er. Jeg synes det er vigtigt at kunne tage pis på sig selv, og det var vildt grineren at kaste rundt med ord og finde på de mest absurde ting, at sige, om en virkelighed der er drømmen for mange, men mindst lige så fjern, for de fleste.”
Det var også med drømmen og fascination af en anden verden, at Elias Boussnina under aliasset Yung Coke nærmest opnåede kultstatus i det danske hiphop-miljø, da han og producer Bjarke Bech (Lille Høg), som nogle af de allerførste, bragte Atlanta-rappen til landet i midten af 10’erne.
Siden debuterede Elias Boussnina i eget navn og opnåede hurtigt fornyet, anerkendt status i dansk musik, som ”Kronprinsen af dansk R&B” og med udgivelser og koncerter, som har høstet anerkendende roser og stjerner lige fra Soundvenue til GAFFA, Politiken og Information. ’Intervention’ er produceret af Malthe Guldberg og er alsidigt og modigt, men emmer samtidigt også af den klassiske, smooth Boussnina-sound.
På ’Intervention’ overskygges skammen af en ukuelig lyst til at undersøge yderkrogene i livets helt store følelsesspekter. ’Blue Eyes’ bearbejder for eksempel dyrkelsen af nostalgi og tider der var engang, mens man befinder sig i en verden, hvor man på ingen måde føler sig hjemme, og ’Interlude’ er et tankemylder over stræben efter selverkendelse gennem sig selv, andre og hvad meningen egentlig er med det hele.
Boussnina går også helt tæt på den største afhængighed af dem alle: kærligheden!
”’Heroine’ handler om, at være afhængig af et andet menneske – om den der helt sygelige følelse, det kan være, at elske nogen. Er kærlighed egentlig så meget anderledes end at være afhængig af stoffer? Kærligheden er, for mig at se, et fix vi hylder, men som, i værste fald, kan presse et menneske helt derud, hvor man fuldstændig mister sig selv og som i sidste ende kan ødelægge og blive enden på alt.”
Nogle gange kan det være nødvendigt at hive sine indre dæmoner helt frem i lyset – måske endda tage pis på dem, give dem noget fjollet tøj på – eller se dem dybt i øjnene, hvis det er dét, der er nødvendigt.
Med ’Intervention’ gør Elias Boussnina det klart, at afhængighed ér mange ting – noget der kan have alvorlige konsekvenser og hvor indgriben udefra kan blive nødvendigt, men som ofte er noget ganske uskyldigt, og blot er en del af den du er.