fbpx
Swan Lee

SWAN LEE UDGIVER NYT ALBUM ‘THE GARDEN’

Del:
Swan Lee er tilbage og blomstrer på ny, når de hylder det nysgerrige væsen og går på opdagelse i musikken med naturen som kreativt frirum og drivkraft. Gruppens tredje album, ’The Garden’, udkommer 3. februar.

Den 28. april 2022, genopstod et af 00’ernes mest elskede og betydningsfulde bands med ét. En nyhed, der ikke blot stod alene, men som samtidig fortalte om en ny rejse for tre venner der, om nogen, farvede dansk rock med egne stilsikre, drømmende strøg – dengang og nu igen, 18 år senere, med genfundet inspiration og nysgerrighed i hinandens tanker og musikalitet.
 
Deres pludselige opløsning, tilbage i 2005, kom bag på de fleste. Men når de tre musikere, Pernille Rosendahl, Emil Jørgensen og Jonas Struck, ser tilbage, var det bitre brud uundgåeligt og der var intet teatralsk, iscenesat over ”svanens død” – dens fald fra himlen var nødvendigt.

”Vi begyndte, at se hinanden igen for små seks år siden, fik talt ud og åbnet op, over rugbrødsmadder og lange gåture. Og med små skridt, nærmede vi os også hinanden rent musikalsk,” fortæller Pernille, mens Jonas fortsætter: ”En dag mødtes vi i mit studie og spillede de gamle sange for første gang i evigheder. Alligevel stod de så rent i hukommelsen, som lyden af os og en epoke i vores liv, vi kunne mærke og se tilbage på med nye øjne, og som samtidig pegede fremad for os alle tre.”
 
Langsomt tog de tilløb til de første skitser, enige om, at hverken fordums succes eller hurtige penge skulle bane vejen for noget så moderne som et comeback. Lysten til at gå på opdagelse og skabe musik sammen skulle få Swan Lee til at sprede sine vinger og svæve på ny.


ET ATYPISK BAND I KLASSISK FORM MED NYE KRÆFTER OMBORD


Og mod himlen strøg de, bogstaveligtalt, med udgivelsen af ’Heaven’ – en single der med en genkendelig tone, gen-introducerede et band, der, modsat de indadvendte år i 00’erne, fremstår udadvendt, søgende med plads til alt der er sanseligt og frit.
 
Ifølge Emil, er Swan Lee’s konstruktion atypisk, men alligevel klassisk i sin form; en sangerinde, en guitarist og en trommeslager. Som band, er de en levende organisme, men hvor trioen førhen, var en lukket klub, er dørene nu slået op, og nye kræfter inviteret indenfor. Her viste den færøske musiker og sangskriver, Teitur, sig som lige dele ”fødselshjælper” til flere af teksterne på ’The Garden’, mens rollen som ”overhøvding” og producer, tilfaldt Blaue Blumes, Søren Buhl Lassen. Og man mærker, fra første tone og første ord, deres indvirkning og betydning for det samlede værk.
 
Sørens studie i Valby blev et rum for en kreativ, legesyg vildskab, mens dialog og gåture med Teitur, på de grønne klipper midt i Nordatlanten, manede til ro. Det er modsætninger som mødes på albumåbneren, ’I Am A River’, der handler om kreativitetens væsen og kraft – den, som pibler frem og, på trods af forhindringer, altid finder vej, flyder sammen og bliver til nye vandløb, søer eller have.
 
”Der opstod en synergi mellem tekst og musik, vi aldrig før havde oplevet eller udforsket, men som blev et dybfølt ønske om, at skabe noget medmenneskeligt,” fortæller Pernille og fortsætter: ”Vi greb nærmest det, at beskrive universelle følelser og tematikker helt akademisk an – trak personaen ud af ligningen. Som et tankeeksperiment med naturen og livets gang som guide, hvor end det fører os hen, gennem magi og smerte.”


REJSEN MOD DYBET OG HØJE TINDER


Det organiske er ikke blot til stede i instrumenternes akustik, men som et musikalsk naturelement der dukker op flere steder undervejs, som på den brusende, forunderlige rejse ned i dybet på ’The Well’ eller når de synkoperede rytmer på ’Nature’s Highway’, løfter dig højt over fjelde og mellem bjergenes tinder. Helt nært bliver det på ’Divorce’, der helt symbolsk, splitter albummet op, mens Pernille, Jonas og Emils sans for det melodisk fængende er intakt fra start til slut med så forskellige kompositioner som pop-perlerne, ’How Forgiveness Goes’ og ’Don’t Know What To Do’.
 
Swan Lee bragede ind i danskernes hjerter med den anmelderroste albumdebut, ’Enter’, fra 2001. Gruppens første store hit kom med Bond-hymnen, ’Tomorrow Never Dies’, der vidnede om et nyt dansk navn der turde drømme stort. Det selvbetitlede andet album gik direkte ind som nr. 1 på den danske hitliste i 2004. Det samme gjorde singlen, ’I Don’t Mind’, der fik følgeskab af kæmpehits som ’Love Will Keep You Warm’ og ’What Is Love?’. Selvom Swan Lee blot udgav to albums, står deres navn unægteligt skrevet som et af de mest elskede og betydningsfulde bands i 00’erne – og i dansk musikhistorie, som der nu skrives videre på.
 
Udover det nye album, kan danskerne også se frem til foråret 2023, hvor Swan Lee kommer hele landet rundt, når intet mindre end 14 spillesteder gæstes. Og trioen glæder sig
 
”De 12 sange er blevet til mellem os, men de er i virkeligheden til alle – alle, der griber mulighederne, lukker venskaber, forhold og relationer op og går på opdagelse i alt det nære, vi har sammen og en uendelig, stor verden omkring os. Sangen er en hyldest til det nysgerrige væsen – og for os, en kærlighedserklæring til Swan Lee.”